Avery Singer. Robespierre (2022)

Size: 29.7 × 42 cm
Technique: Ditone print on Canson Arches Aquarelle Rag paper, 310 g/m²
Edition of 100 + 20 A.P.
numbered and signed on the back.

Price: 1500.00 € Excl. shipping

Texte zur Kunst

US artist Avery Singer uses digital and industrial imaging processes to expand the possibilities of painting. While she deploys contemporary techniques to push the limits of the medium, the imagery she creates is filled with art historical references. Her paintings, which initially were mainly in grisaille, are influenced by Constructivism and Futurism. However, Singer combines these various vocabularies into an entirely new mode of representation. In doing so, she creates large-format visual worlds with scenarios and characters closely related to reality but which challenge and question this reality in ingenious and ironic ways. For several years now, the figure of the French revolutionary Maximilien de Robespierre has repeatedly appeared in Singer’s work; during the presidency of Donald Trump, Robespierre became a kind of virtual voodoo doll onto which the artist could project her anger. In that period, she inflicted considerable violence on the figure of Robespierre, who was depicted as bleeding, with scars, even with gaping gunshot wounds. For her latest TEXTE ZUR KUNST edition, Singer has again turned to Robespierre: here, his visage is digitally deformed to humorous effect but is also placed within a generic golden-yellow frame, whose vector-based modeling, in the style of simple clip art, thwarts what is generally considered an act of valorization and instead adds a certain trashiness to the composition. In this way, Singer alludes to and satirizes another figure of toxic masculinity. Larry Gagosian once claimed that as a young art dealer, he would frame prints so as to be able to sell them at higher prices. Singer’s use of the tacky digital frame satirically lampoons the art market’s frequently tasteless and corrupt processes of value creation.

Avery Singer. Robespierre (2022)

Maße: 29,7 × 42 cm
Technik: Ditone Print auf Canson-Arches-Aquarelle-Rag-Papier, 310 g/m²
Auflage: 100 + 20 A.P.
rückseitig nummeriert und signiert.

Preis: 1500,00 € zzgl. Versand

Texte zur Kunst

Die US-amerikanische Künstlerin Avery Singer erweitert die Möglichkeiten der Malerei unter Einsatz digitaler und industrieller Bildgebungsverfahren. Während sie die Grenzen des Mediums dezidiert mit den Mitteln der Gegenwart auslotet, stecken ihre Bilder voll kunsthistorischer Bezüge. Ihre zunächst vorwiegend in Grisaille gehaltenen Gemälde sind von Konstruktivismus und Futurismus geprägt, verbinden das entsprechende Vokabular jedoch in ganz neuer Darstellungsweise. In großformatigen Bildwelten entwirft Singer Szenerien und Charaktere, die in engem Bezug zur Wirklichkeit stehen und diese mit Scharfsinn und Ironie herausfordern und hinterfragen. Die Figur des französischen Revolutionärs Maximilien de Robespierre hat seit Jahren wiederholt Eingang in das Werk der jungen Malerin gefunden; während Donald J. Trumps Präsidentschaft wurde sie zu einer Art virtuellen Voodoo-Puppe, auf die sie ihre Wut projizierte. In dieser Zeit hat die Künstlerin der Figur viel Gewalt zugefügt: klaffende Schusswunden, Blutungen, Narben. Für ihre jüngste TEXTE ZUR KUNST-Edition hat sich Singer erneut Robespierre zugewandt, seine Visage auf humorvolle Weise digital verzerrt und in einen goldgelben Rahmen gefasst. Die vektorbasierte Modellierung im Stil einfacher Clipart führt den vermeintlichen Akt der Aufwertung ad absurdum. So spielt Singer auf eine andere Figur der toxischen Männlichkeit an und persifliert sie: Larry Gagosian behauptete einst, dass er als junger Kunsthändler Drucke rahmen ließ, um sie zu höheren Preisen verkaufen zu können. Singers Verwendung des kitschigen digitalen Rahmens nimmt somit auch die oft geschmacklosen und korrupten Wertschöpfungsprozesse des Kunstmarkts aufs Korn.